×
Home Current Archive Editorial board News Contact
Review paper

Kolektivna ili individualna krivica i šta nakon zločina?

By
Bernard Harbaš
Bernard Harbaš
Editor: Enes Prasko

Abstract

U radu će se obraditi odnos Hannah Arendt prema konceptima kolektivne i individualne krivice, 
a  poseban  naglasak  će  staviti  na  njeno  razumijevanje  prekida  zločinačke  prakse.  Osnovna 
teorijska postavka Arendtine filozofije se sastoji u kritici svakog rada zasnovanog na nužnosti i 
neslobodi. Nasuprot radu i proizvodnji kao neslobodnim aktivnostima, ona djelovanje ističe kao 
oblik slobodne aktivnosti koja se sastoji u komunikaciji između različitih, a jednakih individua. Za 
nju su rad i proizvođenje, po svojoj prirodi, svojstveni totalitarnim političkim sistemima. Osnova 
totalitarnog  uređenja  je  automatizovano  i  birokratsko  djelovanje,  koje  se  najbolje  pokazuje  u 
neupitnom izvršavanju naređenja i poštovanju hijerarhije. Ona totalitarne projekte identifikuje sa 
evolutivnim zakonima prirode po kojima je sredstvo nasilje, a cilj opstanak najizdrživijih. Arendt 
ovu  vrstu  odnosa,  kojima  je  svojstveno  „odsustvo  mišljenja“,  pripisuje  svakom  zločinačkom 
poduhvatu poput masovnih ubistava, logora. Ta nesposobnost kritike se može pripisati pojedincu 
ili  pojedincima,  ali  ne  i  kolektivu.  Za  Arendt  je  termin  kolektivna  krivica  vješto  prikrivanje 
individualne odgovornosti i krivice.

Citation

This is an open access article distributed under the Creative Commons Attribution License which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited. 

Article metrics

Google scholar: See link

The statements, opinions and data contained in the journal are solely those of the individual authors and contributors and not of the publisher and the editor(s). We stay neutral with regard to jurisdictional claims in published maps and institutional affiliations.