Nadareni učenici su učenici izvanrednih općih intelektualnih ili specifičnih sposobnosti što ih čini
naprednijim u usporedbi s vršnjacima koji obitavaju u istim ili sličnim okruženjima, odnosno imaju
iste ili slične uvjete. Visokorazvijene intelektualne, kreativne, psihomotorne, liderske ili umjetničke
sposobnosti omogućavaju premošćivanje izazova s kojima se društvo susreće. Svijet sutrašnjice
ponajviše ovisi od doprinosa nadarenih pojedinaca. Dakle, dužnost odgojno-obrazovnih ustanova
je stvoriti uvjete za aktualiziranje i kultiviranje njihovih sposobnosti. Poticanje i razvoj
nadarenosti je, između ostalog, jedan od osnovnih ciljeva obrazovanja. Nastavnicima je u obavezu
dat zadatak navođenja učenika na nadprosječna dostignuća. Da li će i u kojoj mjeri nastavnik
odgovoriti ovom zadatku ovisi od njegovih osobnih karakteristika i pedagoških kompetencija.
Osigurati primjerenu odgojno-obrazovnu podršku i koncipirati aktivnosti koje pobuđuju
kreativnost, maštu i radoznalost traži od nastavnika, prije svega, posjedovanje znanja o (prirodi)
nadarenosti. Cilj ovog istraživanja jeste ispitati percepciju nadarenosti iz perspektive
osnovnoškolskih nastavnika. Prema rezultatima, nadarenost je prvenstveno prepoznata kao
sposobnost učenika da brže, lakše, uspješnije, uz manje napora savladava školske sadržaje.
Znakovito je da izvjestan broj nastavnika smatra da je nadarenost urođena datost, pri čemu
potpuno eliminiraju mogućnost sredine da oblikuje određene elemente nadarenosti. Stoga se
konstatira da nastavnici pokazuju tek površno ili djelomično shvatanje prirode nadarenosti. Za
razliku od toga, uspješno prepoznaju karakteristike nadarenih učenika. Nastavnici, pri artikulaciji
nadarenosti, ukazuju na tri ključne osobine: uzrasna naprednost, visoka razina unutrašnje
motivacije te visoka razina kreativnosti. U radu se diskutira o dobivenim nalazima i daju smjernice
za pedagošku praksu.
This is an open access article distributed under the Creative Commons Attribution License which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited.
The statements, opinions and data contained in the journal are solely those of the individual authors and contributors and not of the publisher and the editor(s). We stay neutral with regard to jurisdictional claims in published maps and institutional affiliations.