×
Home Current Archive Editorial board News Contact
Review paper

PERCEPCIJA NADARENOSTI IZ UGLA OSNOVNOŠKOLSKIH NASTAVNIKA

By
Amina Smajlović
Amina Smajlović
Editor: Enes Prasko

Abstract

Nadareni učenici su učenici izvanrednih općih intelektualnih ili specifičnih sposobnosti što ih čini 
naprednijim u usporedbi s vršnjacima koji obitavaju u istim ili sličnim okruženjima, odnosno imaju 
iste ili slične uvjete. Visokorazvijene intelektualne, kreativne, psihomotorne, liderske ili umjetničke 
sposobnosti omogućavaju  premošćivanje izazova s kojima se društvo susreće.  Svijet sutrašnjice 
ponajviše ovisi od doprinosa nadarenih pojedinaca. Dakle, dužnost odgojno-obrazovnih ustanova 
je  stvoriti  uvjete  za  aktualiziranje  i  kultiviranje  njihovih  sposobnosti.  Poticanje  i  razvoj 
nadarenosti je, između ostalog, jedan od osnovnih ciljeva obrazovanja. Nastavnicima je u obavezu 
dat zadatak navođenja učenika na nadprosječna dostignuća. Da li će i u kojoj mjeri nastavnik 
odgovoriti  ovom  zadatku  ovisi  od  njegovih  osobnih  karakteristika  i  pedagoških  kompetencija. 
Osigurati  primjerenu  odgojno-obrazovnu  podršku  i  koncipirati  aktivnosti  koje  pobuđuju 
kreativnost, maštu i radoznalost traži od nastavnika, prije svega, posjedovanje znanja o (prirodi) 
nadarenosti.  Cilj  ovog  istraživanja  jeste  ispitati  percepciju  nadarenosti  iz  perspektive 
osnovnoškolskih  nastavnika.  Prema  rezultatima,  nadarenost  je  prvenstveno  prepoznata  kao 
sposobnost  učenika  da  brže,  lakše,  uspješnije,  uz  manje  napora  savladava  školske  sadržaje. 
Znakovito  je  da  izvjestan  broj  nastavnika  smatra  da  je  nadarenost  urođena  datost,  pri  čemu 
potpuno  eliminiraju  mogućnost  sredine  da  oblikuje  određene  elemente  nadarenosti.  Stoga  se 
konstatira da nastavnici pokazuju tek površno ili djelomično shvatanje prirode nadarenosti. Za 
razliku od toga, uspješno prepoznaju karakteristike nadarenih učenika. Nastavnici, pri artikulaciji 
nadarenosti,  ukazuju  na  tri  ključne  osobine:  uzrasna  naprednost,  visoka  razina  unutrašnje 
motivacije te visoka razina kreativnosti. U radu se diskutira o dobivenim nalazima i daju smjernice 
za pedagošku praksu. 

Citation

This is an open access article distributed under the Creative Commons Attribution License which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited. 

Article metrics

Google scholar: See link

The statements, opinions and data contained in the journal are solely those of the individual authors and contributors and not of the publisher and the editor(s). We stay neutral with regard to jurisdictional claims in published maps and institutional affiliations.