Pojavni oblici vršnjačkog i rodno zasnovanog nasilja argumentiraju potrebi intencionalnog
odgojnog djelovanja. Prisutnost nasilja u školama stavlja društvopred veliki izazov da adekvatno
odgovori na posljedice vršnjačkog nasilja, koje su ujedno obilježile savremeni razvoj društva. Način
razmišljanja koji omogućava kreiranje uslova u kojima se svaki pojedinac osjeća prihvaćeno i sigurno
podrazumijeva internalizaciju inkluzivnih načela, posebno kada je u pitanju institucionalni odgojnoobrazovni rad. U vezi sa kontekstom razumijevanja sigurnog okruženja,u ovom istraživačkom radu smo
poseban značaj dali sastavu ciljne skupine u institucionalnom okruženju s fokusom na opće informacije
o razumijevanju nasilja i odgojne stilove koji impliciraju rodnu neravnopravnost. S obzirom na to da
postoje istraživanja o učestalosti vršnjačkog nasilja u vezi sa karakteristikama djece koja su izložena
nasilju, djece koja su počinitelji nasilja, koja doživljavaju nasilje, ali ga i samičine, u radu je izvršena
operacionalizacija definicije nasilja s aspekta uzorka istraživanja. Razlog ovakve operacionalizacije je
pripadanje različitim grupama u smislu: činjenja nasilja – aktivno vrše nasilje, trpljenja nasilja –
ćutljiva većina i aktivista koji prijavljuju i suzbijaju pojavne oblike nasilja. Vršnjačko nasilje već
godinama zaokuplja pažnju istraživača, što je rezultiralo brojnim istraživanjima koja ispituju faktore
koji doprinose pojavi vršnjačkog, rodno zasnovanog nasilja, te smo za cilj rada odabrali ispitivanje
pojavnih oblika vršnjačkog nasilja, izloženost vršnjačkom nasilju i sklonost ka nasilnom ponašanju na
uzorku učenika od 10 do 14 godina u osnovnim školama, te zastupljenost oblika nasilja i odgojno
disciplinske mjere od strane stručnog tima iz svake škole koja provodi mjere prevencije prema
revidiranom „Protokolu o postupanju u slučaju nasilja koje uključuje djecu“. Istraživačke aktivnosti
su obuhvatile ispitivanje učestalosti ponašanja koja se javljaju u nasilnoj interakciji, izloženost učenika
vršnjačkom nasilju koje obuhvata indikatore trpljenja vršnjačkog nasilja i ponašanja u ulozi žrtve,
zatim sklonost ka nasilnom ponašanju, a što se odnosi na ispoljavanje fizičkog i psihološkog nasilja.
Pomoću Upitnika za školske profesionalce koji primjenjuju „Protokol o postupanju u slučaju nasilja
koje uključuje djecu“ i Upitnika za procjenu vršnjačkog nasilja - PRONA prikupitće se podaci koji se
tiču zastupljenosti oblika nasilja (koje Protokol o postupanju u slučaju nasilja prepoznaje) i odgojnodisciplinskih mjera koje se primjenjuju kao odgovor na društveno neprihvatljivo ponašanje.
This is an open access article distributed under the Creative Commons Attribution License which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited.
The statements, opinions and data contained in the journal are solely those of the individual authors and contributors and not of the publisher and the editor(s). We stay neutral with regard to jurisdictional claims in published maps and institutional affiliations.