×
Home Current Archive Editorial board News Contact
Review paper

OSNOVE SAVREMENOG SISTEMA KOMPLEKSNOG VREDNOVANJA RADA UČENIKA

By
Vojislav Ilić ,
Vojislav Ilić
Adrijana Šokl-Erski
Adrijana Šokl-Erski
Editor: Alica Arnaut

Abstract

U radu se ukazuje na ključne aspekte savremenog sistema kompleksnog vrednovanja
rada učenika. Stare mere obrazovnog uspeha su takve društvene norme koje su sasvim
zanemarivale individualnu stranu granične oblasti obrazovnog postignuća, a za nove mere
obrazovnog uspeha su upravo one indikativne. Za novi model evaluacije obrazovnog
postignuća i novi sistem obrazvonog uspeha psihološki pojam nivo aspiracije je od
presudnog značaja. Aspiracija predstavlja jaku želju odnosno težnju za postizanjem većeg i
višeg. Stara obrazovna paradigma protežira opšte ocenjivanje (evaluaciju i merenje) koje pre
svega podstiče ambiciju ali i pretenziju, a ne aspiraciju. Ne može se savremeno i dovoljno
efikasno upravljati vaspitno-obrazovnim tokovima bez razvijenog sistema pedagoškog
informisanja o napredovanju učenika. Zahvaljujući tome što koristi raznovrsne metode i
tehnike praćenja i ocenjivanja, kontinuirano ocenjivanje pruža informacije ne samo šta
učenici znaju, razumeju i umeju, veći kako su to postigli, šta je u tome bilo korisno a šta
nije, koji oblik rada je za njih najpogodniji, a koji je koristan za određene aktivnosti u
određenim trenucima. Ovakav vid ocenjivanja uključuje samoprocenjivanje i nastavnika i
učenika. Samoprocenjivanje podrazumeva razmatranje, kritičku analizu aktivnosti,
postupaka, ponašanja u nastavi i učenju. Samoprocenjivanje je jedna od najvažnijih
komponenti učenja. Ona je ključna za uspostavljanje samoregulisanog učenja, u kome
učenici preuzimaju odgovornost za učenje i postaju sposobni za celoživotno učenje.Školsko
ocenjivanje je veoma kompleksan proces jer uključuje i ocenjivanje drugih aspekata rada,
konteksta u kome se vrši ocenjivanje, motivaciju i lični razvoj učenika i ne može i ne sme
da se svede samo na procenu dostignutih standarda.Novi pristup nastavi i usmerenost ka
kompetencijama, ishodima i standardima, iziskuje ocenjivanje kojeće pratiti i unapređivati
proces učenja. Stoga je neminovno da kompleksno vrednovanje rada učenikačini sastavni
deo svakodnevne nastavne prakse.

Citation

This is an open access article distributed under the Creative Commons Attribution License which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited. 

Article metrics

Google scholar: See link

The statements, opinions and data contained in the journal are solely those of the individual authors and contributors and not of the publisher and the editor(s). We stay neutral with regard to jurisdictional claims in published maps and institutional affiliations.